1920-luvun alussa Helsingin Sotilaskotiyhdistyksen puheenjohtaja Katri Bergholm alkoi valmistella valtakunnallisen liiton perustamista. Hän neuvotteli sotaministeriössä ja sotaväen ylipäällikön, kenraali Karl Wilkaman kanssa uuden liiton perustamisesta sekä valtakunnallisista sotilaskotipäivistä.

Alkuvaiheessa moni vieroksui uuden elimen perustamista. Pelättiin eriytymistä, jos pienillä yhdistyksillä ei olisikaan varaa lähettää edustajaa päiville. Helsingin Sotilaskotiyhdistyksen johtokunta päätti kuitenkin päivien järjestämisestä, ja ne pidettiin 6.-8.4.1921.

Sotilaskotipäivillä Katri Bergholm toi esille neljä teemaa valtakunnallisen liiton perusteiksi:

• onko liitolle tarvetta
  • miten mahdollisen liittohallituksen jäsenet tulisi valita
  • millainen tulisi olemaan suhde Puolustusvoimiin
  • miten liiton toiminta rahoitettaisiin

Kokousedustajat päättivät yksimielisesti perustaa Suomen Sotilaskotiliiton. Sääntökokous pidettiin 11.11.1921 Helsingin sotilaskodissa. Liiton tarkoitus kiteytettiin seuraaviin kohtiin:

• avustaa Suomen armeijaa sotilaskodeilla rauhan ja sodan aikana
  • on yhdyssiteenä sotilaskotiyhdistysten ja muiden samassa tarkoituksessa työskentelevien järjestöjen välillä
  • on se elin, jonka kautta armeijan johdon toivomukset kulkevat sotilaskotien johtokunnille ja toisin päin
  • tekee aloitteita sotilaskotien perustamiseksi sinne, missä tarvitaan
  • harjoittaa neuvontatoimintaa

Suomen Sotilaskotiliitto nousi 1920-luvulla nopeasti sotilaskotityön keskeiseksi johtoesikunnaksi puheenjohtaja Katri Bergholmin johdolla. Alkuvuosikymmenen tärkeimmät työmuodot ja kuluerät olivat rajaseututyö, aliupseerien valistustilaisuudet, pienten yhdistysten tukeminen ja yhdistysten rakennushankkeiden avustaminen. Lahjoituksia kerättiin upseerikunnasta, porvaripiireistä, yrityksiltä ja sotilaskotisisarilta.

Sotilaskotiliitto otti kansanvalistajan ja yhteyksien solmijan roolin. Liitto pyrki vahvasti kehittämään mm. rajaseudun sosiaalisia oloja ja lähentämään rajamiehiä kantaväestöön. Rajaseudun väestön keskuudessa esiintyi näet salakuljetusta ja juopottelua, vasemmistoaate levisi, ja luottamus virkavaltaan oli vähäistä.