2010-luvun alkupuolella sotilaskotijärjestössä koettiin merkittävä käänne, kun varuskuntien lakkauttaminen aiheutti viiden sotilaskodin sulkemisen. Ensimmäistä kertaa järjestön historiassa enemmistö sotilaskotiyhdistyksistä toimi ilman omaa sotilaskotia ja varusmiehiä. Sotilaskotiliitto tuki yhdistyksiä, jotka joutuivat sulkemaan kotinsa ovet ja irtisanomaan henkilöstönsä. Myös irtisanotuille työntekijöille tarjottiin tukea.

Satu Mustalahden toimiessa vuosina 2007-2015 liiton puheenjohtajana alettiin laajentaa mittaristoa, jonka avulla voitiin monipuolisesti seurata liiton toiminnan onnistumista. Tämän lisäksi liiton hallituksessa jaettiin valmisteluvastuuta aiempaa enemmän. Hallituksen jäsenet alkoivat valmistella vastuualueeseensa liittyviä asioita työryhmän kanssa hallituksen käsiteltäväksi. Tämän uudistuksen ansiosta asiat saatiin hyvin valmisteltuina päätettäväksi, ja asiat voitiin saattaa loppuun nopeammin. Annettu vastuualue sitoutti hallituksen jäseniä entistä paremmin hallitustyöskentelyyn.

Myös Sotilaskotiliiton toimiston toiminta ja asioiden valmistelu muuttui sujuvammaksi, kun otettiin käyttöön monia sähköisiä työkaluja, esim. Lyyti-järjestelmä erilaisiin ilmoittautumisiin ja tilauksiin.

Puheenjohtajana vuodesta 2016 toimineen Kirsi Patrikaisen johdolla vietiin loppuun Sotilaskotiliiton poikkeusolokoulutuksen koulutusohjelman suunnittelu Maanpuolustuskoulutus MPK:n kanssa. Systemaattinen, nousujohteinen koulutusohjelma edisti liiton poikkeusolotoimintaa merkittävästi.

Vuosikymmenen aikana sopimus Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen kanssa uudistettiin siten, että kaikki sopimukset päivitettiin ja erilliset sopimukset sekä olemassa olevat toimintatavat yhdistettiin yhdeksi yhteistoimintasopimukseksi.