Järjestöesittely

Sotilaskotiliitto – Soldathemsförbundet ry on vuonna 1921 perustettu sotilaskotiyhdistysten kattojärjestö. Sen tarkoituksena on valtakunnallisesti tukea sotilaskotiyhdistysten toimintaedellytyksiä ja tätä kautta varmistaa jokaiselle asevelvolliselle ja vapaaehtoisessa asepalveluksessa olevalle naiselle sotilaskodin peruspalvelut palveluspaikasta riippumatta. Sotilaskotiliitto edistää jäsentensä valmiuksia selviytyä poikkeusoloissa ja osallistuu kansalaisten kriisivalmiustaitojen parantamiseen. Koulutamme yhdistysten jäseniä tehtävien mukaiseen toimintaan.

Sotilaskotiliiton tehtäviin kuuluu:
  • neuvotella ja hoitaa yhteyksiä puolustusministeriöön, puolustusvoimiin, Rajavartiolaitokseen ja vapaaehtoisiin maanpuolustusjärjestöihin
  • neuvotella ja allekirjoittaa yhteistoimintasopimus puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen kanssa
  • järjestää koulutusta
  • tuottaa esitteitä ja muuta tarvittavaa materiaalia
  • hankkia järjestötuotteita
  • julkaista Sotilaskoti-lehteä
  • seurata sotilaskotien taloutta
  • ohjeistaa toimintaa
  • lahjoittaa stipendejä varusmiespalveluksensa päättäville varusmiehille ja sotilasoppilaitoksissa opiskeleville
  • kilpailuttaa järjestön yhteiset sopimukset
  • hoitaa kansainvälistä yhteistyötä

Sotilaskotiliiton ylintä päätösvaltaa käyttävät kevät- ja syyskokous. Kokouksissa sotilaskotiyhdistysten virallisilla edustajilla on äänioikeus.

Sotilaskotiyhdistysten yhteystiedot löydät täältä.