Sotilaskotijärjestö ja poikkeusolot

Varusmiehet jonottavat sotilaskotiautoon maastossa.

Sotilaskotijärjestön tehtävät poikkeusoloissa

Sotilaskotijärjestöllä on selkeä paikka suomalaisessa vapaaehtoisen maanpuolustuksen kentässä. Sotilaskotien tarjoamat peruspalvelut on sovittu yhdessä Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen kanssa, mikä takaa, että varuskuntien lisäksi palvelut ulottuvat myös harjoitusalueille. Tämä yhteistoiminta mahdollistaa sotilaskotipalveluiden tuottamisen sekä normaaliolojen häiriötilanteissa että poikkeusoloissa.

Mahdollisuus osallistua liikkuvan sotilaskodin toimintaan

Jos poikkeusolojen sotilaskotitoiminta kiinnostaa, järjestö tarjoaa matalan kynnyksen mahdollisuuden osallistua. Voit tutustua poikkeusolojen perustetehtäviin osallistumalla sotilaskotiyhdistysten liikkuvan sotilaskodin toimintaan. Tämä tarjoaa arvokasta kokemusta ja valmiuksia poikkeusolojen tarpeita varten.

Harjoituksissa hankittu osaaminen

Poikkeusolojen sotilaskotitoimintaa harjoitellaan osana Puolustusvoimien harjoituksia. Näissä harjoituksissa tuotetaan joukkojen tarvitsemat sotilaskotipalvelut ja suunnitellaan toimintaa osana harjoituksen huoltoa. Väliaikaisesti perustettavat sotilaskodit, myyntiautot ja vaunut sekä kontit ovat keskeisessä roolissa palvelun toteuttamisessa. Harjoitukset tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden testata ja kehittää sotilaskotiosaamista sekä tiimityöskentelytaitoja nopeasti muuttuvissa tilanteissa.

Koulutus ja sitoutuminen

Poikkeusolojen sotilaskotitoimintaan voi sitoutua eri tasoilla. Sitoutuneille ja toiminnasta kiinnostuneille tarjotaan mahdollisuus kouluttautua ja harjoitella tehtäviä monipuolisesti. Sotilaskotiliitolla on kattava koulutusohjelma, joka sisältää nousujohteisen kouluttautumispolun poikkeusolojen tehtäviin. Koulutukset toteutetaan MPK:n kursseina ja Sotilaskotiliiton koulutusohjelmaa päivitetään säännöllisesti saatujen palautteiden ja toimintaympäristön muutosten perusteella.