Sotilaskotiliiton pääsivuille

Yhdistyksemme historia

Tuusulan Sotilaskotiyhdistys perustettiin ensimmäisenä sotilaskotina maalaisvaruskunnan yhteyteen vuonna 1919.

Tuusulan sotilaskodin perustava kokous pidettiin Tuusulan kirkonkylän pappilassa 28.1.1919.  Sotilaskodin ensimmäisenä pisteenä oli Hyrylän varuskunnassa, ns. puukasarmialueella sairaalarakennuksessa sijainnut neljän huoneen ja keittiön asunto. Koti avattiin 2.4.1919 ja se vihittiin käyttöön 4.5.1919. Rykmenttinä oli alueella silloin KTR 1.

Varsinainen yhdistys perustettiin 2.4.1921.

Yhdistyksellä oli myös leirisotilaskotitoimintaa Perkjärvellä vuosina 1926–1934. Leirin kalusto myytiin Viipurin Sotilaskotiyhdistykselle v. 1935, koska tuusulalaiset eivät enää olleet mukana tykistön leireillä oman joukko-osastomme vaihduttua v. 1934. KTR 1:n tilalle siirtyivät Valkoisen Kaartin Aliupseerikoulu.

Kaarti poistui Hyrylästä lokakuussa 1939. Sen jälkeen varuskuntaan saapuivat reserviläiset ja heidän jälkeensä Kaartin alokkaat. Talvisodan aikana yhdistyksellä oli Hyrylässä sijaitsevan sotilaskodin lisäksi toimipiste Nummenkylässä.

Vuonna 1940 Hyrylään siirtyi PPP6, joka siirtyi pois marraskuussa ja tilalle saapuivat Rask Psto 3 ja Tykistökoulun Au-linja.

Vuonna 1944 käyttöön saatiin uusi sotilaskoti harjoituskentän laidalla.

Sotilaskoti sai uudet tilat käyttöönsä 25 vuoden jälkeen 28.7.1944. Koti sijaitsi harjoituskentän laidalla ja se oli aikaisempaa huomattavasti tilavampi. Vuoden 1944 lopulla saapuivat vakinaiset joukko-osastot II/JR 5 ja II/KTR 2.

Vuosina 1944 – 16.6.1949 yhdistys hoiti kanttiinitoimintaa Taistelukoulun tiloissa Tuusulan Sotavammasairaalassa.
Vakituinen kanttiinitoiminta alkoi uudestaan Taistelukoululla joulukuussa 1949 ja se jatkui vuoteen 1995, jolloin esiupseerikurssit siirtyivät Santahaminaan.

Hyrylässä ollut Porin Prikaatin patteristo siirtyi Niinisaloon vuonna 1957, jolloin samalla Tuusulan sotilaskotikin oli viimeistä kertaa kanttiinin kanssa Rovajärven leirillä. Pois muuttaneen kenttätykistön tilalle tuli Helsingin Ilmatorjuntarykmentti, ja Ilmatorjuntakoulu saapui alueelle 1963.

Uusi ajanmukainen sotilaskotirakennus vihittiin käyttöön 11.6.1960, ja siellä yhdistys toimi vuoden 2006 loppuun asti. Liikkuva sotilaskotityö tuli mukaan toimintamuotona monen vuoden jälkeen taas v. 1974, jolloin yhdistys hankki sotilaskotiauton.

Varusmieskoulutus loppui varuskunnassa vuoden 2006 lopussa ja siirtyi Parolaan. Ilmatorjuntakoulun tiloihin siirtyi Puolustusvoimien Kansainvälinen keskus, joka siirtyi Santahaminaan vuoden 2015 alkupuolella.

Vuoden 2007 alusta on yhdistys pitänyt sotilaskotia Puolustusvoimien Palvelukeskuksessa (Taistelukoululla) Tuusulan Rantatiellä.

Sotilaskoti Taistelukoululla on koristeltu lippujuhlapäivän tilaisuutta varten vuonna 2016.